Majandusolukord ja ostujõu nõrgenemine on pannud nii tarbijaid kui kaupmehi otsima paindlikemaid ostuvõimalusi
juuni 27, 2023
Nii tarbijad kui kaupmehed otsivad paindlikemaid ostuvõimalusi, seda toetab alternatiivseid ostuvõimalusi pakkuvate ettevõtete kasv. Uurisime erinevatelt ekspertidelt, sh Maksekeskuselt, Kõu Mobilitylt, MyBeelt ja iDealilt, mis ajendab traditsiooniliste maksevahendite kõrvale alternatiivsete toomist ning kuidas on tarbijad need vastu võtnud.
Tarbijate muutunud ostuharjumuste tõttu on kasvamas alternatiivseid ostuvõimalusi pakkuvate ettevõtete hulk. Traditsiooniliste maksevahendite kõrvale on kerkinud näiteks tellimuspõhised teenused ja maksa hiljem lahendused. Kuidas on tarbijad need vastu võtnud?
Maksekeskuse turundus- ja müügijuhi Kuldar Kullasepa sõnul on e-poes kauba eest tasudes traditsioonilised maksevahendid endiselt populaarsed, kuid kõrvale on kerkinud teisedki. „Ligikaudu 80% e-poodides tehtud ostudest tasutakse pangamaksega, 10-15% kaardimaksega. Olenevalt kaupmehest ja kategooriast võivad need osakaalud muutuda. Näiteks kallima kauba puhul on kaardimaksete osakaal suurem. Subscriptioni ehk tellimuspõhised lahendused on levinud eelkõige teenuste puhul. Aeg-ajalt püütakse luua tellimuspõhiseid lahendusi ka toodete pakkumisel, kuid edulugusid seni napib,“ rääkis Kullasepp.
Eestis on näha esimesi tellimuspõhistele lahendustele ülemineku katseid. Näiteks Telia on Eestis pakkunud tellimuspõhiseid lahendusi juba aastaid. Ettevõtte meediasuhete juhi Raigo Neudorfi sõnul annab see kliendile võimaluse teenust tellida või näiteks ajutiselt peatada just siis kui see kliendile vajalik on.
„Tellimuspõhisus annab kliendile võimaluse kasutada teenust lähtuvalt tema vajadusest. Näiteks pakume oma klientidele võimalust tellida suveperioodiks suve- või maakodusse koduinterneti teenus, mille saab sügisel ajutiselt „pausile“ panna, et see siis järgmisel kevadel uuesti avada,“ ütles Neudorf. Ta lisas, et täpselt samamoodi ehk vastavalt kliendi soovile ja vajadusele saab tellida ka erinevaid TV pakette ja teenuseid.
Füüsilisi kaupu hakatakse üha rohkem kasutama tellimuspõhiselt
Üks taolise lahenduse kasutaja on MyBee, mis sisenes Eesti turule möödunud aasta sügisel ja pakub kuupõhist tellimust uutele sõidukitele.
„Inimesed eelistavad aina rohkem kasutajakogemust ja -mugavust, toodete omamine pole enam sedavõrdoluline kui selle kättesaadavus. Kui veel kümmekond aastat tagasi tähendas auto omamine staatuse sümbolit, siis täna näevad inimesed seda ennekõike kaubana, mida saab kasutada vastavalt elukorraldusele ning vajadusel sellest loobuda või kohandada muutunud oludega,“ rääkis MyBee Eesti esindaja Andres Kalme.
Näiteks on Kalme sõnul võimalik kasutada autot vaid kevadel ja suvel, et sagedamini väisata maakodu või külastada erinevaid Eestimaa paiku. „See on kahtlemata uudne ja nutikas lahendus neile, kes vajavad autot teatud perioodil aastast, kuid ei soovi endale pikaajalisi kohustusi auto omamisega. Samuti neile, kellele võib auto omamine valmistada peavalu ning kes soovivad vältida keerulist autoostu protsessi, eelistades seejuures suuremat finantsilist paindlikkust,“ rääkis ta.
Kalme on veendunud, et erinevate liitumisteenuste populaarsust on toetanud ebakindel majandusolukord, kasvav euribor ja ostujõu nõrgenemine. „Tellimusrenti ja üleüldist inimeste muutuvat arusaama asjade omamisest soosivad kiiresti kasvavad inflatsiooni- ja intressimäärad ning auto omamisega seotud kulud. Tellimuse kaudu on tarbijatel fikseeritud kuumaksetega uutele toodetele parem ja taskukohasem ligipääs. Samuti on võimalik lihtsamini teenusest loobuda, kui sõiduki kasutamine üle jõu hakkab käima,“ ütles Kalme.
Teine näide tellimuspõhisest teenusest transpordi sektoris pärineb elektritõukerataste tootjalt Äike, mis tõi äsja turule sähkude täisteenusrendi nimega „Äike Subscription“.
Aina enam vaadatakse jagamis- või renditeenuse poole
Äikese tootejuhi ning Kõu Mobillity grupi tegevjuht Kristjan Maruste sõnul otsivad tarbijad pikaajalisi, kuid siiski mugavaid renditeenuseid. „Mida aeg edasi, seda rohkem soovitakse oma igapäeva tegevusteks kasutada kergliikureid ning aina enam vaadatakse jagamis- või renditeenuse poole,“ selgitas Maruste uue renditeenuse tagamaid.
Maruste lisas, et kui varasemalt oli ostuotsus must-valge, kas teha väljaminek ja võtta endale kohustus või mitte, siis tellimusrent on tekitanud toodete kasutamiseks vahepealse variandi. „Näeme nii ülemaailmsest trendist kui kasutajate tagasisidest, et aina rohkem ollakse huvitatud e-tõukerataste omamisest, kuid toote hooldamine ning parandamine tekitab inimeste silmis lisakohustust, milleks ei ole aega. Tellimusteenus lubab kliendil keskenduda sõitmisele,“ ütles ta.
Toodetele suunatud tellimuspõhise näite leiab veel iDealist, mis pakub jääkväärtusega Smart Deal teenust erinevatele Apple toodetele, võimaldades kliendile nii väiksemaid igakuiseid osamakseid. „Lepingu lõppemise lähenedes saab klient uuendada seadet, jätta olemasolev endale jääkväärtuse kohesel väljamaksmisel või jätkata igakuiseid makseid lepingu lõppemiseni,“ selgitas teenust iDeali COO Marilin Ilp.
Smart Deali populaarsus kasvab iga aastaga ning seda eriti klientide seas, kes vahetavad oma telefoni iga paari aasta järel. „Põhiargumendiks on igakuine makse, mis on ligikaudu 30% soodsam kui seda tavalise liisingu puhul,“ rääkis Ilp. Ta lisas, et Smart Deal on kõige populaarsem noorte ehk 18-25 aastaste klientide hulgas. Järgnevad 25-30 aastased. 70% kõigist Smart Deali lepingutest on sõlmitud klientidega vanuses 18-35.
Seda, et nooremad on tellimuspõhistele teenustele avatumad, usub ka MyBee esindaja Andres Kalme. „Muutunud harjumusi veab noorem põlvkond, kes on altim katsetama uusi trende ja turul pakutavaid lahendusi,“ selgitas Kalme ning lisas, et enamus MyBee kasutajatest on vanuses 25-45 ning praegused auto tellimusrendi kliendid on autoostjatest keskmiselt seitse-kaheksa aastat nooremad.