Eksperdid: tarbijal on auto ostuotsust üha keerulisem teha
jaanuar 12, 2023
Auto ostuotsus võtab tarbijal varasemast kauem aega, leiab nii Toyotasid müüva ELKE kui suvel Eesti turule sisenenud tellimusrendi MyBee juht. Mis täna sõidukivalikul trendib ja milline mudel langeb tõenäolisemalt valituks?
„Kuigi tarbijate kindlustunde vähenemist otseselt tunda ei ole, kaalub klient majanduslikult autoostu põhjalikumalt kui varem,“ leidis ELKE Grupi tegevjuht Taavi Lepik.
Väidet toetab MyBee Eesti juht Aleksis Anijärv, kelle sõnul on inimesed hakanud rohkem kaaluma kõiki omandiga seotud kulutusi. „Oma mõju on nii kütuse ja kindlustuse hindadel kui üldise eluolu kallinemisel. Paratamatult oleme täna seal, kus peame kulutustel hoidma kätt ja hindama rohkem iga ostu vajadust,“ rääkis Anijärv.
Otsuse langetab rahaline võit ja seda ka jooksvatelt kuludelt
„Ebakindlad ajad tekitavad ebakindlust ka tarbijates. Üha olulisem on teenuste paindlikkus, aga ka hinna ja kvaliteedi suhe. Kütusehinna tõustes on inimeste huvi kasvanud uuema, vähem saastava ja kütusesäästliku auto vastu,“ rääkis Anijärv.
Taavi Lepiku sõnul on sel aastal Eestis enim müüdud automudel Toyota RAV4 ning üleüldiselt on hinnas hübriidid. „Erinevalt täiselektrilisest sõidukist ei nõua hübriid igaühe harjumuste muutmist. Uuemad mudelid sõidavad suure osa ajast elektril, mispärast kütusekulu on madal. Ent tarbijale jääb vabadus sõitudeks igal ajal – ära jääb mure aku ja laadimiskohtade olemasolu pärast,“ ütles Lepik.
Võimsamate täiselektriliste autode hinnad jäävad ELKE Grupi tegevjuhi sõnul täna, aga veel ka lähiaastatel tavatarbijale kalliks.
Eestlane eelistab pigem suuremat autot. „Kui valida autot, mis peaks sobima nii hobideks kui laste transpordiks, peab selle pagasiruum olema suur. Aina rohkem langeb valik krossoverile. Paremaks ülevaateks meeldib juhile kõrgem istekoht, mis annab auto juhtimisel julgema tunde. Väga ei pea kartma ka näiteks parkimisest tekkinud kraapeid esistangel,“ tõdes Lepik.
MyBee Eesti juhi sõnul otsib Eesti tarbija ennekõike keskklassi autot, millel on keskmisest kõrgem varustusaste. On neid, kes eelistavad väiksemaid, aga ka neid, kes suuremaid. „Elustiililt eelistab nii mõnigi auto tellimusrenti kuna rendileandja kannab jooksvatest kuludest nii kindlustuse, hoolduse jmt,“ rääkis Anijärv.
Lisaks auto hinnale võtab tarbija ostuotsuse tegemisel üha rohkem arvesse ka kõikvõimalikke lisakulusid. „Inflatsioonist tulenevalt on tõusnud nii korraliste hoolduste, lisavarustuse nagu näiteks rehvide, kui ka rehvivahetuse hinnad, mis kõik lisanduvad iga-aastaselt sõiduki ostuhinnale. Tarbija kalkuleerib aina enam ehk arvestab välja, millised on sõiduki omamise lisakulud ning kas sellele on mõttekas valida alternatiivse,“ sõnas Anijärv.
Erinevad mobiilsuslahendused on turul kanda kinnitanud
MyBee on üpris kindel, et uute autode hinnad on saavutamas lage ega tõuse enam kuigi kiiresti ning ka tarneajad ei lühene märkimisväärselt. Rahunevasse temposse usub ka ELKE: „Üldise inflatsiooniga on hinnatõusu oodata, aga mitte sarnaselt 2022. aasta tempole.“
Anijärv kinnitab, et ebakindlus turul ja tuleviku ees on pannud tarbijad valima paindlikemaid mobiilsuslahendusi, näiteks nii pikaajalisi kui lühiajalisi autorenditeenuseid. Ta lisab, et CityBee ja sellele sarnased lühirendid on end turul tõestanud, kuigi algusel oldi nende vajalikkuses skeptilised. Nüüd on kord pikaajalise auto tellimusrendi käes.
„Baltikumi-ülene MyBee tellimuspõhise autorendi kasutajaskond kasvab stabiilselt. Siinhulgas Eestis, kuhu MyBee sisenes alles möödunud suvel. Nõudlus lühiajalise ja eriti pikaajalise autorendi järele suureneb nii majanduslikel põhjustel kui ka seepärast, et inimeste suhtumine ja ootused liikuvusele on muutumises,“ selgitas ta.
Tellimusrendi eeliseks peab Anijärv paindlikkust, sealhulgas nii võimalust paindlikel tingimustel autot vahetada või ootamatutel asjaoludel leping üles öelda kui ka vabadust autohoolduse ja -teeninduse kammitsatest.